Diagnoza psychologiczna
Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży to proces polegający na formułowaniu oraz weryfikacji hipotez dotyczących mechanizmów powstawania i utrzymywania się zgłaszanych trudności i objawów dziecka na podstawie wywiadu z rodzicami oraz wystandaryzowanych narzędzi badawczych. Podczas diagnozy psychologicznej jesteśmy w stanie określić właściwości psychofizyczne, ocenić możliwości realizacji potrzeb wieku rozwojowego, analiza wpływu sfery edukacyjno-wychowawczej, w którym dziecko lub młody dorosły funkcjonuje w jego obraz kliniczny.
Diagnoza psychologiczna jest jednym z podstawowych elementów diagnozy pacjenta. Mieści się w zakresie diagnozy psychiatrycznej i jest niezbędna do uzyskania całościowego obrazu danej osoby oraz odpowiedniego zaplanowania terapii zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży.
Ogólne cele diagnozy psychologicznej:
– opis i wyjaśnienie trudności związanych z funkcjonowaniem pacjenta,
– wychwycenie mocnych stron, zasobów oraz trudności danej osoby,
– wykrycie mechanizmów leżących u podstaw objawów chorobowych,
– przygotowanie i wprowadzenie zindywidualizowanego postępowania leczniczego i terapeutycznego
Zależnie od problemu, z jakim przychodzi pacjent, cele te mogą ulegać zmianie.
Do czego może być przydatna diagnoza psychologiczna w przypadku dzieci i młodzieży:
– do uzyskania orzeczenia o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka oraz kształceniu specjalnym wydawanym przez powiatowe poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne
– do zbadania intelektu dziecka w celu diagnozy całościowych zaburzeń rozwoju oraz postawienia diagnozy lekarskiej
– w celu okazania w przedszkolu lub szkole by dostosować formy pracy i środowisko do indywidualnych potrzeb dziecka
– do wydania diagnozy psychiatrycznej
– nauczyciele w oparciu o wskazania zawarte w opinii mogą np.:
- zapewnić uczniowi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne w szkole
- dostosować wymagania z poszczególnych przedmiotów do możliwości dziecka,
- wydłużyć czas pisania przez dziecko klasówek,
- dostosować formę i warunki sprawdzianu szóstoklasisty, egzaminu gimnazjalnego i matury do potrzeb i możliwości ucznia
Przeprowadzamy diagnozy w następujących obszarach:
- Test badający intelekt
Diagnozowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie, w tym różnicowanie normy i niepełnosprawności, określanie stopnia niepełnosprawności (lekkie vs umiarkowane) oraz ocena mocnych i słabych stron w zakresie zdolności i kompetencji. - Diagnoza gotowości szkolnej
Diagnozowanie osób z trudnościami szkolnymi mające na celu określenie przyczyn tych trudności oraz projektowanie oddziaływań terapeutycznych.
Identyfikowanie dzieci podejrzanych o różne zaburzenia (dysleksja, ADHD, autyzm).
Diagnozowanie osób ponadprzeciętnie zdolnych. - Diagnoza ADHD i zaburzenia współistniejące takie jak zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze
Diagnozowanie ADHD i zaburzeń współwystępujących, takich jak zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze. Diagnoza obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka, umożliwiając analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów dziecka. - Diagnoza dysleksji u uczniów szkoły podstawowej
Test bada zaburzenia dyslektyczne i dysortograficzne.

Jak to działa?
Proces diagnostyczny obejmuje:
- Spotkania z rodzicami (1-2 konsultacje po 50 min.):
– wywiad na temat obserwowanych trudności i dotychczasowych sposobów radzenia sobie dziecka i rodziny, pozyskanie informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka,
– wypełnienie dokumentacji diagnostycznej - Spotkania z dzieckiem (2-4 konsultacje po 50 min.):
– obserwacja kliniczna podczas wspólnej zabawy/rozmowy
– wykonanie wystandaryzowanych testów psychologicznych,
– wypełnienie kwestionariuszy diagnostycznych. - Spotkania z rodzicami oraz z dzieckiem (1 lub 2 konsultacje po 50 min.):
– omówienie hipotez diagnostycznych oraz wyników diagnozy,
– omówienie rekomendowanych interwencji psychologicznych, zalecanych dostosowań edukacyjnych i wychowawczych.

Ile czasu trwa diagnoza?
Liczba spotkań diagnostycznych ustalana jest na pierwszej konsultacji w ramach kontraktu diagnostycznego i jest zależna od założonych celów diagnozy oraz rodzaju niezbędnych badań.
Prosimy o dostarczenie na pierwszą konsultację całej posiadanej dokumentacji dotyczącej dziecka (np.: opinii psychologicznych, pedagogicznych, opinii od nauczycieli, orzeczeń, zaświadczeń lekarskich, książeczki zdrowia itp.).
Podczas procesu diagnostycznego konieczna może być również konsultacja z lekarzem psychiatrą lub innymi specjalistami w celu ustalenia lub wykluczenia innych niż psychologiczne przyczyn zgłaszanego problemu.