Psychoterapia
Psychoterapia dzieci i młodzieży Białystok
Nasze podejście do terapii dzieci i młodzieży
Psychoterapia dziecięca różni się od psychoterapii osób dorosłych. Dziecko nie jest świadomym uczestnikiem terapii, w dużej mierze to psychoterapeuta decyduje o kształcie i przebiegu sesji. Sesje z psychologiem dziecięcym najczęściej przybierają formę zabawy lub aktywności fizycznej, np.: rysowanie, śpiewanie, budowanie, odgrywanie ról, odwzorowywanie sytuacji problemowej poprzez figurki i zabawki. Niekiedy wykorzystuje się gry symulacyjne, wykonywanie prac plastycznych, terapię muzyką albo ćwiczenia pantomimiczne czy pracę z ciałem.
Podczas psychoterapii dzieci szczególnie ważna jest pomoc i współpraca ze strony rodziców. Psycholog dziecięcy informuje rodziców o zmianach, jakie przechodzi dziecko, edukuje, jak ze swoim dzieckiem postępować, jakie mogą być przyczyny trudności dziecka oraz jak ich zachowanie wpływa na emocje dziecka.
Nasza oferta psychologa dziecięcego w Ośrodku w Białymstoku skierowana jest do dzieci, które cierpią z powodu:
• zaburzeń lękowych
• zaburzeń zachowania, np. agresja, nadpobudliwość
• trudności w relacjach z rówieśnikami
• dolegliwości psychosomatycznych, psychoruchowych
• trudności w relacjach rodzinnych, np. w sytuacji rozwodu rodziców
• trudności związanych z rozwojem dziecka, np. mimowolne moczenie
Co powinno zwrócić Twoją uwagę w przypadku nastolatka:
• problemy z koncentracją uwagi, nadaktywność
• nauka: zmiana w dotychczasowym poziomie nauki, opuszczanie lekcji
• stan zdrowia: bóle brzucha, głowy, obniżona odporność
• wahania nastroju: gniew, smutek, duża amplituda emocji
• naruszanie zasad, agresywne zachowania w stronę słabszych, kłamstwa
• wycofanie, brak zainteresowania dotychczasowym hobby
• jedzenie: brak apetytu, nadmierny apetyt, wahania wagi, wymioty, aktywność fizyczna
• unikanie rówieśników
• zmiany w rytmie snu
• myśli o śmierci, niechęć do życia
• napady lęku lub paniki
• zachowania niebezpieczne związane z alkoholem, seksem, narkotykami
• słyszenie głosów
Gdy któreś z tych symptomów, dobrze opisują Ciebie lub Twojego dorastającego nastolatka, to znak że być może potrzebujesz pomocy.
Czekamy na Twój kontakt!
Jak to działa?
Pierwsze spotkania są konsultacyjno-diagnostyczne, uczestniczy w nich dziecko/nastolatek i jego rodzice, następne spotkania wymagają obecności jedynie dziecka/nastolatka, natomiast rodzice zapraszani są w miarę potrzeby i jest to ustalane na początku spotkań jak często również rodzice będą brać w nich udział.
To co się dzieje na początku spotkań to jest to wzajemne zapoznanie się, rozpoznanie powodów podjęcia decyzji o psychoterapii, poznanie historii życia, ustalenie celów do pracy, zasad, ram czasowych oraz zawarcie kontraktu. O kontrakcie informowani są również rodzice. Po zawarciu kontraktu zaczyna się praca psychoterapeutyczna.
Ile czasu będzie trwała terapia?
Psychoterapia jest procesem, jest więc raczej doświadczeniem długoterminowym. To ile czasu zajmie ona u konkretnej osoby zależy od rodzaju problemów, ich nasilenia, przeszłości nastolatka, systemu rodzinnego, zaangażowania i motywacji do pracy nad sobą. Spotkania odbywają się zazwyczaj raz w tygodniu, chyba, że sytuacja wymaga innej częstotliwości.
Rozpoczęcie i zakończenie psychoterapii są bardzo ważnymi momentami, przeznacza się im odpowiednio dużo czasu. Zakończenie terapii jest zaplanowane w czasie i odpowiednio omówione. Jeśli nastolatek pozostający w psychoterapii po prostu przestaje przychodzić proces psychoterapii uznaje się za przerwany.