fbpx

Uzależnienie dzieci od urządzeń elektronicznych

Uzależnienie dzieci od urządzeń elektronicznych

Używanie urządzeń elektronicznych takich jak komputer, smartfon, czy tablet jest w dzisiejszych czasach powszechne i niezbędne do funkcjonowania.

Komputer i Internet są narzędziem edukacyjnym. Stanowią bogate źródło informacji. Telefon umożliwia natychmiastowy kontakt z dzieckiem, kiedy rodzic jest w pracy, co daje rodzicom duże poczucie kontroli. Wiele gier komputerowych i programów wspomaga rozwój intelektualny, rozwija kreatywność dziecka. Korzystanie z mediów elektronicznych ma wiele korzyści co często okazuje się być zgubne.

Rodzice początkowo nie zauważają problemu, są dumni, że ich małe pociechy świetnie posługują się telefonem, tabletem, czy komputerem. Są przekonani, że ich dziecko korzysta z ich wyłącznie w celach edukacyjnych. Problem dostrzegają dopiero, gdy widoczne są rezultaty nadmiernego korzystania z mediów np. nagminne spóźnianie się do szkoły, obniżenie wyników w nauce, rezygnacja z ulubionych czynności, wycofanie się z kontaktów z rówieśnikami.

Uzależnienie od komputera, telefonu i Internetu jest uzależnieniem behawioralnym, które ma swoje źródło w środowisku rodzinnym, szkolnym i społecznym. Sprzyjać temu mogą zbyt duże wymagania rodziców, którzy stawiają na rozwój intelektualny dziecka kosztem umiejętności społecznych.

Ucieczce w wirtualny świat może sprzyjać także nadmierna kontrola przez rodzica, brak zrozumienia, komunikacja, w której dziecko nie czuje się zrozumiane czy brane pod uwagę. Sieć internetowa może stać się katalizatorem młodzieńczego buntu, a często dzieje się tak wtedy, gdy nastolatek czuje się samotny, odrzucony przez społeczeństwo, boi się ujawnić swoje emocje przed rodzicami.

Dzieci naśladują swoich rodziców i modelują ich zachowania. Jeżeli rodzic nie rozstaje się ze swoim telefonem to jest duże prawdopodobieństwo, że dziecko także będzie spędzało dużo czasu z tym urządzeniem.

Gdy problem zostaje zauważony rodzice często nie wiedzą jak mają reagować, czują się bezradni, czasami reagują nieadekwatnie na pojawiające się trudności, zbyt lękowo lub agresywnie.

Gdy rodzic czuje się zagubiony, zamiast rozmowy o problemie, może krzyczeć, zabraniać korzystania z elektroniki, wyłączać internet, zabierać dziecku telefon. Niektórzy mogą zacząć nadmiernie sprawdzać i kontrolować swoje dziecko. Taka postawa wywołuje w młodym człowieku dużo złości, wpływa negatywnie na relacje z rodzicami.

Zamiast tego warto przyjrzeć się co kryje się za nadmiernym korzystaniem z elektroniki. Może to być nuda, strach przed relacjami z kolegami, duży stres, ucieczka od problemów. Rodzic, który jest w dobrej relacji z dzieckiem jest w stanie szybciej dostrzec, że jego dziecku coś się dzieje.

Pomocny w walce z uzależnieniem od mediów elektronicznych dzieci i młodzieży może być:

✅ prawidłowy dialog oparty na poważnym traktowaniu, szacunku, dostrzeganiu potrzeb i uczuć dziecka
✅ bliska więź emocjonalna z dzieckiem
uważność na to co przeżywa dziecko oraz pomoc w radzeniu sobie z trudnymi emocjami, np nazywania i rozpoznawania emocji
✅ rozmowa z dzieckiem o skutkach nadmiernego korzystania z elektroniki oraz na temat tego co to znaczy mądrze korzystać z mediów elektronicznych
✅ zamiana komunikacji przez komunikatory, smsy na wspólne rozmowy podczas posiłków
wspólnie spędzany czas
✅ motywowanie dziecka do aktywnego spędzania czasu
✅ stawianie granic dziecku poprzez ustalenie jasnych zasad korzystania z elektroniki np. miejsce korzystania (u młodszych dzieci ważne jest nadzorowanie, co oglądają, w co grają), czas korzystania, blokada rodzicielska.
✅ dbanie, by dziecko nie spożywało posiłków przy komputerze
rozwiązywanie na bieżąco konfliktów małżeńskich i rodzinnych

Poniżej zamieszczamy grafikę przygotowaną przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę o dobrych zasadach dotyczących korzystania z urządzeń elektronicznych przez wszystkich domowników.

Add Your Comment

error: Content is protected !!